geachte,
Ik heb me in oktober 2002 een Mazda Tribute 2.0 16v aangeschaft. Daar ik elke dag naar Brussel moet leek het me een goed idee om een nieuwe lpg installatie te laten inplaatsen.
In mei 2004 (ik had toen reeds 42858km op benzine gereden) koos ik voor een officiele dealer van het merk A.G. (Autogas Systems, invoerder België "DEBI").
alles werd correct uitgevoerd: computergestuurd, kleppensmering, vignet op de voorruit, garantie: ok, documenten: ok, technische controle: ok ...
Doch na +/- een jaar ondervond ik dat er iets niet goed was met de wagen. Hij begon meer en meer te trillen, vooral bij het starten, als hij koud staat, pakweg de eerste +/- 10 a 15km. Het werd erger en erger...
Nu, na 1 jaar 2 maand en +/- 42000 km op gas te hebben gereden (totaal 84600 km op de teller)
staan de kleppen volledig dicht !!! en moeten alle 16 kleppen vervangen worden. Volgens de lpg-installateur, nog nooit gebeurd ...
Hoewel de wagen nog geen 3 jaar is heb ik bij Mazda geen garantie meer en volgens de lpg-installateur geeft A.G. alleen garantie op de gasinstallatie.
Heeft er soms ook iemand dergelijke, nare ervaringen gehad?
Alle reacties zijn welkom.
vriendelijke groeten,
Dirk
probleem kleppen met nieuwe lpg-installatie
Moderator: Nestor
13 berichten • Pagina 1 van de 1
Als de klepsmering goed geregeld staat, en er optijd kopsmeerolie bijgevoegd wordt kan dat eigenlijk bijna niet gebeuren.
Normaal moet ongeveer elke 10000km bijgevuld worden. (bij het systeem van Flash Lube, hetgeen het meest gebruikt is) als je langer deed met het reservoir dan stond het systeem niet goed afgeregeld.
Wij hebben een doblo gehad (van een klant) na ong. 175000km klepzittingen versleten. We hebben er dan een kopsmering op gezet en nu heeft de wagen 425000km en ik ga hout vast houden, maar 't is niet meer gebeurd.
Normaal moet ongeveer elke 10000km bijgevuld worden. (bij het systeem van Flash Lube, hetgeen het meest gebruikt is) als je langer deed met het reservoir dan stond het systeem niet goed afgeregeld.
Wij hebben een doblo gehad (van een klant) na ong. 175000km klepzittingen versleten. We hebben er dan een kopsmering op gezet en nu heeft de wagen 425000km en ik ga hout vast houden, maar 't is niet meer gebeurd.
-

kamieltje - Member
Ik heb na 10000km lpi laten inbouwen in mijn cruiser.Na er 20000km mee gereden te hebben had ik precies ook een getik in de kleppen zitten.Ik ben bij 3 officiele dealers geweest en die zeiden dat het een normaal geluid was.Toen extra kopsmering laten opzetten.Bij 50000 km naar vtb-vab geweest om een controle te laten doen en daar zeiden ze ook dat er niets aan de hand was.Ik heb nu ongeveer 95000 km op gas gereden en het geluid is er nog maar ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad en ik hoop ook er geen te krijgen. 
WEER OF GEEN WEER DE LIMBURGERS HETEN U WELKOM
- combopt
- Junior Member
alvast dank voor de reacties.
De kleppensmering heet inderdaad Flash Lube. Na 42000 km
op gas gereden te hebben was het reservoir bijna leeg, ... en dus zeker niet na 10000 km ...
Wel geeft hij (nu) toe dat hij nooit LPG had mogen plaatsen, maar dat hij dat toen niet wist daar het de eerste keer was dat hij LPG installeerde in dat type voertuig dus de gevolgen niet kende, het nooit op voorhand kon weten, en volgens de invoerder (DEBI) nog geen negatieve reacties van Mazda rijders zijn gekomen. (eigenlijk niet moeilijk want er zijn tot nu toe amper 5 voertuigen uitgerust met LPG)
Nu is de vraag of ik er een rechtszaak van maak of niet,... maak ik een kans???
De kleppensmering heet inderdaad Flash Lube. Na 42000 km
Wel geeft hij (nu) toe dat hij nooit LPG had mogen plaatsen, maar dat hij dat toen niet wist daar het de eerste keer was dat hij LPG installeerde in dat type voertuig dus de gevolgen niet kende, het nooit op voorhand kon weten, en volgens de invoerder (DEBI) nog geen negatieve reacties van Mazda rijders zijn gekomen. (eigenlijk niet moeilijk want er zijn tot nu toe amper 5 voertuigen uitgerust met LPG)
Nu is de vraag of ik er een rechtszaak van maak of niet,... maak ik een kans???
- vdh7
- bezoeker
vdh7 schreef:Nu is de vraag of ik er een rechtszaak van maak of niet,... maak ik een kans???
ik weet natuurlijk niet hoeveel de installatie gekost heeft, maar ik denk dat je meer geld zal kwijt zijn aan de rechtzaak dan aan een goede herstelbeurt. de vraag is trouwens waar je hem gaat voor aanklagen.
je moet zwart op wit kunnen bewijzen dat er een brief of zo bestaat van mazda naar de installateurs (of van het bedrijf van de lpg-installatie naar de installateurs) waarin staat dat bij dat type voertuig geen lpg mag geplaatst worden.
ik vrees dus voor een verspilling van tijd en ook geld (je weet dat advocaten of heel duur briefpapier schrijven)
don't argue with idiots: they'll drag you down to their level and beat you on experience!
-

red S - Bronze Member
Die installateur moet zichzelf niet verwijten dat je wagen op gas zette. Wij werken ook samen met Debi. En ik kan je heel zeker zeggen dat zei niets gaan verkopen dat niet goed werkt. Hun installaties zijn specifiek per auto. Zijn er zeker nog zoals die van jou die op gas rijden.
De grootste oorzaak is volgens mij die Flashlube.
Op de flessen staat dat je het moet afregelen zodat je ongeveer ... Ik ben het juiste vergeten, ik zal straks een kijken. Ik denk dat het 1L flash lube is voor 1000 liter brandstof.
Wij vragen altijd aan de klant om dat regelmatig te controleren hoeveel flash lube er verbruikt wordt en bij te vullen indien nodig.
Er zijn er echter weinig die dat doen...
Een rechtzaak. Als ik heel eerlijk mag zijn, dan denk ik dat je kansen klein zijn... Als je genoeg op gas rijdt dan win je die kosten van die kleppen toch terug.
Ik zou als je wagen hersteld is blijven verder rijden op gas. Maar desnoods een beetje meer flash lube gebruiken dan te weinig. Er staat daar bovenaan dat reservoir een regelveis waar mee je het verbruik kan regelen. Ik moet ook wel toegeven, 't is pruts om dat te regelen.
De grootste oorzaak is volgens mij die Flashlube.
Op de flessen staat dat je het moet afregelen zodat je ongeveer ... Ik ben het juiste vergeten, ik zal straks een kijken. Ik denk dat het 1L flash lube is voor 1000 liter brandstof.
Wij vragen altijd aan de klant om dat regelmatig te controleren hoeveel flash lube er verbruikt wordt en bij te vullen indien nodig.
Er zijn er echter weinig die dat doen...
Een rechtzaak. Als ik heel eerlijk mag zijn, dan denk ik dat je kansen klein zijn... Als je genoeg op gas rijdt dan win je die kosten van die kleppen toch terug.
Ik zou als je wagen hersteld is blijven verder rijden op gas. Maar desnoods een beetje meer flash lube gebruiken dan te weinig. Er staat daar bovenaan dat reservoir een regelveis waar mee je het verbruik kan regelen. Ik moet ook wel toegeven, 't is pruts om dat te regelen.
-

kamieltje - Member
Wel geeft hij (nu) toe dat hij nooit LPG had mogen plaatsen, maar dat hij dat toen niet wist daar het de eerste keer was dat hij LPG installeerde in dat type voertuig dus de gevolgen niet kende
Wat is de reden dan dat hij geen LPG zou mogen inbouwen bij een Mazda Tribute? Indien de smering goed zou afgeregeld zijn zou er geen probleem mogen zijn veronderstel ik?
Ik bezit ook een Mazda Tribute en zou ook willen overschakelen op LPG, dus zou graag weten of er buiten de smering nog andere redenen zijn waarom het bij mijn wagen niet zou kunnen.
Alvast bedankt.
- belgianguy
- bezoeker
Ik ben zelf geen technieker, maar ik weet dat bij sommige perken, een extra kopsmering als verplichte optie bij een LPG installatie moet,...bvb Honda, Mazda, Nissan Ford en Toyota....waarvan ik dacht dat die meestal hun garantie laten vallen als je op LPG overgaat.
Zelf rijd ik meteen Peugeot met een AG installatie, bijna 20d km nu en nog geen problemen.
Zelf rijd ik meteen Peugeot met een AG installatie, bijna 20d km nu en nog geen problemen.
Gastric lion ...going diesel again (company car)
-

Fasterix - bezoeker
Bij mijne Daewoo/Chevrolet hebben ze na lang aandringen ook extra kopsmering gemonteerd.Het was niet nodig zeiden ze maar nu ben ik geruster.Er is 3 jaar garantie op lpg installatie en auto.
Slechter zal het niet zijn extra kopsmering denk ik.
Slechter zal het niet zijn extra kopsmering denk ik.
WEER OF GEEN WEER DE LIMBURGERS HETEN U WELKOM
- combopt
- Junior Member
vdh7 schreef:Wel geeft hij (nu) toe dat hij nooit LPG had mogen plaatsen, maar dat hij dat toen niet wist daar het de eerste keer was dat hij LPG installeerde in dat type voertuig dus de gevolgen niet kende, het nooit op voorhand kon weten, en volgens de invoerder (DEBI) nog geen negatieve reacties van Mazda rijders zijn gekomen. (eigenlijk niet moeilijk want er zijn tot nu toe amper 5 voertuigen uitgerust met LPG)
Heb jij je voertuig gekocht bij Mazda Vandenbergh, en de kleppen laten vervangen bij Jan Vanhaelst ?
Indien niet, dan ben jij niet de enige die zen tribute naar de haaien heeft gefietst met LPG.
- severijns
- bezoeker
Flashlube is de boodschap!!!
Een vriend van mij liet ook z'n auto ombouwen. Een honda (die zijn ooo zo teer van kleppen verbranden). Installateur heeft ook geen kopsmering opgezet. Niet nodig zegt hij. Voor mensen die elke dat naar de bakker rijden niet nee. Maar mensen die dagelijks 150km en meer rijden zullen het zitten hebben.
Een vriend van mij liet ook z'n auto ombouwen. Een honda (die zijn ooo zo teer van kleppen verbranden). Installateur heeft ook geen kopsmering opgezet. Niet nodig zegt hij. Voor mensen die elke dat naar de bakker rijden niet nee. Maar mensen die dagelijks 150km en meer rijden zullen het zitten hebben.
-

kamieltje - Member
Re: probleem kleppen met nieuwe lpg-installatie
Hallo,
Ook ik in mijn wagen LPG laten bouwen. Het is een Hyundai trajet met een 2 liter motor. Mijn geluk is dat ik via de dealer heb laten inbouwen, want...
Na 100.000 KM, jahoor: stotterend rijden en slecht starten!!! Na laten kijken door dealer en jawel de kleppen en de klepzittingen moesten worden vervangen. Rekening € 1.600,- Maarrrr het kwam zeker niet door de LPG installatie volgens de dealer ja ja.
Nu had ik geen zin om bij zo`n lage kilometerstand al met zo´n hoge rekening opgezadeld te zitten.
Dus je gaat navragen bij alle mensen die iets van techniek weten, en dan blijkt dat vooral mensen die in de LPG inbouw techniek zitten mondeling wel willen toegeven dat er wel erg veel problemen zijn met japanse en koreaanse auto`s, maar absoluut niemand zet iets op papier.
Ik stuur een mail naar de importeur van Hyundai in belgië, en die zeggen dat de garantie na inbouw wordt overgenomen door de LPG installateur maar dat er geen problemen zouden zijn. Ik stuur nog een mail naar de nederlandse en een naar de duitse Hyundai importeur en die zeggen dat het gebruik van een LPG installatie volledig af te raden is omdat: door de hogere verbrandingstemperatuur van LPG er grote kans is dat de klepzetels gaan verschuiven en daardoor sluit de klep niet goed meer en verbrand die klep. En daarom vervalt de garantie altijd.
En flashlube of andere bovensmeersystemen helpen absoluut niet.
Met deze informatie ben ik dan toch naar een advocaat gestapt en ben een zaak tegen de dealer begonnen. (ik had uiteraard de rekening nog niet betaald) nu is de dealer zo zeker van zijn zaak, dat hij hem al DRIE maal heeft laten verdagen. De volgende afspraak is half februari voor de rechter in Hasselt.
Ik hou jullie op de hoogte.
Ook ik in mijn wagen LPG laten bouwen. Het is een Hyundai trajet met een 2 liter motor. Mijn geluk is dat ik via de dealer heb laten inbouwen, want...
Na 100.000 KM, jahoor: stotterend rijden en slecht starten!!! Na laten kijken door dealer en jawel de kleppen en de klepzittingen moesten worden vervangen. Rekening € 1.600,- Maarrrr het kwam zeker niet door de LPG installatie volgens de dealer ja ja.
Nu had ik geen zin om bij zo`n lage kilometerstand al met zo´n hoge rekening opgezadeld te zitten.
Dus je gaat navragen bij alle mensen die iets van techniek weten, en dan blijkt dat vooral mensen die in de LPG inbouw techniek zitten mondeling wel willen toegeven dat er wel erg veel problemen zijn met japanse en koreaanse auto`s, maar absoluut niemand zet iets op papier.
Ik stuur een mail naar de importeur van Hyundai in belgië, en die zeggen dat de garantie na inbouw wordt overgenomen door de LPG installateur maar dat er geen problemen zouden zijn. Ik stuur nog een mail naar de nederlandse en een naar de duitse Hyundai importeur en die zeggen dat het gebruik van een LPG installatie volledig af te raden is omdat: door de hogere verbrandingstemperatuur van LPG er grote kans is dat de klepzetels gaan verschuiven en daardoor sluit de klep niet goed meer en verbrand die klep. En daarom vervalt de garantie altijd.
En flashlube of andere bovensmeersystemen helpen absoluut niet.
Met deze informatie ben ik dan toch naar een advocaat gestapt en ben een zaak tegen de dealer begonnen. (ik had uiteraard de rekening nog niet betaald) nu is de dealer zo zeker van zijn zaak, dat hij hem al DRIE maal heeft laten verdagen. De volgende afspraak is half februari voor de rechter in Hasselt.
Ik hou jullie op de hoogte.
- willemv
- bezoeker
Re: probleem kleppen met nieuwe lpg-installatie
Willemv, ik weet niet of jij hier ooit nog iets leest maar ik zou graag weten hoe het proces is afgelopen want ik heb net hetzelfde probleem, Hyundai Traject ongeveer 2000 euro kosten aan kleppen?!
- dave.anniek
- bezoeker
13 berichten • Pagina 1 van de 1