Auto55 - Autonieuws en Autotests

Golf VI DSG 2.0 CRDTI

Vragen en discussies over techniek

Moderator: Nestor

Golf VI DSG 2.0 CRDTI

Berichtdoor GolfDSG20CRDTI op zo mei 29, 2011 2:47 pm

LS,

In maart 2009 kocht ik een Golf VI diesel 2.0 met DSG versnellingsbak.
Daar ik reeds 20 jaar met een klassieke automaat rij, en DSG een in de pers bejubelde techniek is, heb ik er bewust voor gekozen. Dat het een diesel is, is opgelegd door mijn werkgever.

Reeds na 2000 km had ik een panne aan de DSG-techniek. Bij nazicht bleek de mechatronic-control-unit defect te zijn. Om dit te laten herstellen is de auto meer dan 2 maanden in de garage geweest.
Na deze herstelling is de auto nog 3x in herstelling geweest voor de klep van de uitlaatgasrecuperatie. Men herstelde dit, zonder zich af te vragen wat er de oorzaak van was.
Net na het vervallen van de garantie met een km-stand van 32000 km, moest ik opnieuw de auto binnenbrengen. Men heeft de auto grondig gescreend. Men kwam tot de vaststelling dat de afkoeling van de uitlaatgassen die teruggevoerd werden naar de motor niet correct gebeurde. Daarop heeft men meerdere onderdelen vervangen.

Ondanks alle inspanningen van de garage, ervaar ik nog steeds dat het systeem niet op punt staat. De auto is bruusk, schokt, trilt, bromt, waarbij de moeilijkste momenten steeds binnen de eerste 3 versnellingen ligt. De computer neemt beslissingen die niet leiden tot comfortabel rijden. Ik wens niet te voelen wanneer de auto schakelt,zoals ik dat de allereerste km's heb kunnen ervaren. Als, zoals de garage beweert, er zich geen fenomeen voordoet dat zich niet in een andere DSG-auto voordoet, dan vraag ik me af waarmee VW en Audi dan hun faam hebben verdient ?

Een collega heeft zijn AUDI 2.0 TDI van de hand gedaan, omdat hij ook steeds hinder had van defecten met de uitlaatgasrecuperatie, maar hij had geen DSG.
Hoe moeilijk is het om een DSG af te stellen ? Het lijkt er op dat men dat niet kan in de garage.
Het is trouwens erg moeilijk om die mensen te overtuigen van wat er precies gaande is. Zelfs een proefrit kon hen niet overtuigen.

Vermits deze wagen toebehoort aan een lease maatschappij, kan ik niet beslissen om de auto weg te doen. Ik ben ook verplicht om steeds bij dezelfde garage te gaan voor onderhoud. Deze Golf VI heeft me, behoudens de eerste 2000 km, nooit enige rijvreugde kunnen verschaffen.
Wat scheelt er aan deze wagen ? Wie kan de juiste diagnose stellen ?
Zijn er nog mensen die iets dergelijks ervaren ?
GolfDSG20CRDTI
bezoeker

Re: Golf VI DSG 2.0 CRDTI

Berichtdoor hotboxx op zo mei 29, 2011 6:21 pm

Dus jij kocht een auto en jouw werkgever heeft beslist welke brandstof het moet zijn? Fraaie werkgever heb jij.

Wat scheelt er aan deze wagen ? ...het is een VW

Een Golf VI CRDTI...bestaat niet. Gelukkig heb je bewust voor de DSG bak gekozen, zoiets onbewust kiezen zou pas belachelijk zijn.

Zoals jouw uitleg met haken en ogen aan elkaar hangt is het normaal dat ze in de garage niet begrijpen wat het probleem is. Tip: een proefritje kan soms wonderen doen.
Hotboxx, a new high in low taste.
hotboxx
Silver Member

Berichtdoor GolfDSG20CRDTI op zo mei 29, 2011 6:31 pm

http://www.auto55.be/tests/104016-volks ... -0-tdi-dsg
De auto die in bovenstaand artikel wordt beschreven is dezelfde als waarmee ik rij.
Er werd met de garage een testrit gemaakt van 30 minuten. Maar ze blijven mijn problemen weerleggen.
Deze motor was de eerste diesel van VW met Common Rail. Het is een 110 PK versie, die nu vervangen is door de 1,6 liter.
GolfDSG20CRDTI
bezoeker

Berichtdoor hotboxx op zo mei 29, 2011 6:58 pm

Je hebt toch specifiek gevraagd om de proefrit te laten doen door een technieker die op de hoogte is van de CRDTI techniek i.c.m. een DGS bak? De meest VW techniekers werken bijna nooit aan een CRDTI motor.
hotboxx
Silver Member

Berichtdoor tito op zo mei 29, 2011 9:44 pm

Lol, Hotbox is daar weer met z'n encyclopedische kennis. Ik denk dat we allemaal wel doorhebben dat het om de common-rail diesel gaat. Welke lettertjes erop kleven is van ondergeschikt belang, niet?
Auto55 op Facebook: http://facebook.auto55.be
Auto55 op Twitter: http://twitter.auto55.be
De nieuwe Autoblog: http://www.autovibes.be
tito
Site Admin

Berichtdoor hotboxx op ma mei 30, 2011 5:40 pm

tito schreef:Lol, Hotbox is daar weer met z'n encyclopedische kennis. Ik denk dat we allemaal wel doorhebben dat het om de common-rail diesel gaat. Welke lettertjes erop kleven is van ondergeschikt belang, niet?

Allemaal? Zonder die lettertjes is nog steeds een gratis optie, misschien beter afschaffen zodat de mensen tenminste weten met welke auto ze rondrijden...als hij tenminste rijdt en geen twee maanden in de garage staat om een probleem met de versnellingsbak NIET op te lossen. Volkswagen, wie anders? Na al die jaren is het nog steeds hetzelfde gezeik met die VAG prullen.
hotboxx
Silver Member

Berichtdoor ford capri lover op vr okt 05, 2012 2:47 pm

Een auto , een plat dak en een vrouw ... Gegarandeerd miserie :D ...

Dat van die nukkige DSG versnellingsbakken heb ik al meer gehoord en blijkbaar is het altijd de elektronische sturing die voor miserie zorgt. Bij VW waren ze ook nog zo duitsdegelijk om hem gemakkelijkheidshalve in de versnellingsbak te monteren zodat vervangen een hele (en dure) klus wordt. Och ja , en zo heeft elk merk zijn miserie ... Maar als je verplicht bent bij die ene garagist te gaan waar ze het probleem niet 100% van de wereld krijgen ben je natuurlijk loyaal 'gescheten' ... De tijd dat een VW automatisch (sorry voor de woordkeuze) stond voor degelijkheid is al een poos in de archieven beland. Een mens zou zich begot een budgetvriendelijke Lada Kalina aanschaffen . Die zijn blijkbaar zo degelijk dat er geen reparatiebevoegde dealers meer nodig zijn ... Alle gekheid op een stokje : heb het maar voor ...
Als ik zo ongeveer hoor wat de klacht is denk ik aan een vliegwielprobleem ... (maar bij VW zullen ze het wel beter weten).
ford capri lover
bezoeker

Keer terug naar Techniek en onderhoud